Jumaat, 5 September 2008

Selamat Berpuasa... Marhaban ya Ramadhan...


Alhamdulillah... Ramadhan datang lagi. Hari ni dah masuk hari yang ke 5 umat islam menjalani ibadah puasa... Anak2 aku semuanya bersemangat.. tak ada lagi yang aku dengar merengek.. merungut atau mencari alasan untuk tidak perlu menunaikan ibadah yang di tuntut agama dalam rukun islam yang ke-3...

Terasa sangat2 dalam hati, dah besar budak2 ni.. Teringat time sara mula2 puasa dulu.. umurnya cuma 4 tahun but azamnya sangat kuat.. Aiman pulak start puasa bila umur dia mencecah 5 tahun.. Danial? lebih kurang macam Aiman jugak.. And aku sangat2 berbangga sebab tak banyak masaalah budak2 ni bila di train untuk berpuasa.. Azamnya sangat tinggi.. bahkan ramai kawan2 aku yang agak terkejut sebab anak2 aku mudah diajar berpuasa.. Alhamdulillah jugak untuk itu...

Hari pertama.. yang asik aku dengar dari mulut Danial... "Adik lapar la bu..", dan yang selalu keluar dari mulut aku "orang puasa memanglah lapar sayang... mana ada orang puasa tak lapar... bukan puasa namanya tu kalau tak lapar.."


Hari pertama puasa jugak aku dengar dari mulut Sarah, "kalau ayah ada.. kita mesti minum air tebu kan Man.. Ingat tak? ayah selalu beli air tebu..." Sedihnya pulak aku rasa. Memang itulah yang disuka ayah budak2 ni.. and tiap kali bulan puasa.. tak pernah lagi tak ada air tebu..


Semoga diberi aku kekuatan.. kecekalan.. ketenangan.. dan di permudahkan bagi aku dan juga anak2 ku segala pintu kesulitan dalam berkat... Sesungguhnya hanya Kau saja yang maha mengetahui.. Amin..

Tiada ulasan:

jom baca quran

Me.. Today...

    follow me on Twitter