Kebaya biru.. History in the making.. hmmmm..


Sibuknya aku kebelakangan ni... Banyak betul yang nak dibuat... Banyak betul yang dah dibuat... Banyak lagi yang nak kena buat.. Ntah bilanya la agaknya semuanya selesai... hai.. persoalan demi persoalan.. demi persoalan... siap nya tak jugak..

Baju raya budak2 dah beli.. tahun ni sara nak baju kebaya.. Ha.. ha.. cerita pasal kebaya.. teringat cerita kebaya biru.. aku punya.. he he he.. the one and only baju kebaya i ever pakai..

Kenapa?... Hmmm... kisahnya.. masa tu aku baru naik tingkatan 3.. berkobar2 aku nak buat baju kebaya.. sebabnya? semua kawan2 aku time tu plan nak buat kebaya untuk raya.. so, aku pun dengan mak pegi la pekan pd (masa tu aku tinggal kat pd tau..) beli kain and antar kedai tempah... kain warna biru dengan bunga putih.. cantik tau...

Sebabkan raya kami semua balik rumah nenek kat singapore, kebaya biru tu tak lah dapat aku tayang kat member2..

Nak dijadikan cerita, kawan baik aku, kakak dia punya kenduri kawin exactly lepas raya.. and aku dah tentu2 la wajib pergi... Jeng.. Jeng.. Jeng.. masa untuk menayang..

Hari kenduri pun sampai.. aku dengan comelnya berkebaya biru (bukan perasan tau.. memang comel time tu :-p )... jadi kendarat kat rumah orang kawin.. kak ita pulak suaminya askar... maka ramailah kawan2 cik abangnya yang datang..

Cerita pun start... punyalah ramai yang berkirim salam kat aku via kawan... dan kakak kawan... serta abang ipar kawan aku... sampai aku naik takut.. entah kenapa.. yang berkirim salam dan bertanya nama.. rata2 bunyinya sama je... "kirim salam pada kebaya biru yea.. nak berkenalan.."

Janganlah tanya aku kenapa.. but masa tu.. memang aku takut bila orang kirim salam kat aku atau ada yang kata nak berkenalan..

Balik rumah.. salin baju.. aku terus simpan.. dan tak pakai2 lagi baju tu... bukan kata baju tu.. sampai ke hari ni pun.. aku tak pernah lagi buat baju kebaya... jadi phobia.. and yang memeranjatkan aku.. baru2 ni balik kampung.. time kemas bilik.. aku jumpa balik baju kebaya biru aku tu... masih elok dan nampak baru lagi.. cuma.. bila tengok.. orang pun tau.. bunga zaman 80an..

And baju kebaya sara tahun ni... warna biru jugak.. hmmmm ;-)



Ulasan

Mother of Two berkata…
dah lama tak pakai kebaya.. kalau pakai mungkin cam sarung nangka agaknya:)
payarumput21 berkata…
Aik.. jgn main2.. yang sarung nangka tu la yang selalu mengancam.. "penuh"...

wakakaka..