Ahad, 6 Februari 2011

Hang on there.. and be strong..

Salam Semua... Hmmmmm... entry ari ni nak cerita pasal anak dara aku yg sorang ni... **hahaha.. sbb cuma satu ni je yg ada... tak de dua.. tak de tiga.. cuma satu je ye..**

Kalau first time org jumpa mesti kata.. pendiam.. sopan.. ala2 gadis melayu terakhir gitu.. Cakap pun bisik2 je kat aku... Hahahaha... yang benar nih! Cuma aku maknya saja yg tau perangai dia.. but apa2 pun.. setakat nih.. memang anak dara aku nih.. memang baik sangat2.. bersyukur aku pada kurniaan Allah untuk anak yg di beri nama Nur Sara Jasmin nih..

Hahaha.. nama yg sungguh kontraversi dulu nih... Sebabnya? Maklumlah.. bukan saja dia anak sulung aku.. bahkan cucu sulung pada keluarga aku.. jugak pada keluarga En.Ayah... semua sibuk nak bagi nama lah! Macam2 nama keluar... dari yg sedap didengar.. sampailah yg tak berapa aku suka.. and disebabkan nak semua org tutup mulut... malas nak nengok mak bapak aku masam muka.. atau mak bapak mertua aku yg kecik ati sbb tak pilih nama yg telah disediakan aku pun cakap.. "Eh.. anak saya... suka ati saya lah nak bagi nama apa.. dahhhh... sembilan bulan saya bawak dalam perut ni... biar saya je yg bagi nama.." So... En.Ayah pun terpaksalah akur... saya bagi nama.. sebab.. nama dia (En.Ayah) akan sentiasa ada kat belakang nama anak saya.. Begitulah kekdahnya..

Masih lagi aku ingat hari nak lahirkan Sara.. masuk hospital pukul 8:00mlm... Sudahnya... pukul 9:46am the next day baru bersalin.. Itu pun forcep.. Sebabnya makcik dah tak de tenaga.. sampai doktor kata.. "Prepare the OT.. I don't think she can stand it much longer.." And elok tuan doktor kata cam tu... baby pun mcm dah tau2 je takot nak masuk OT.. terus opening tu lompat dr 1.5cm.. pada 4.5cm... 6.5cm.. 7.5cm.. hahahaha... and ready utk bersalin..

Masih jelas kat dalam kepala aku muka gembira En.Ayah.. pertama kali melihat wajah anak sulung kami.. tak berhenti dia cakap terima kasih kat aku.. dan aku rasa bahagia sgt2 melihat En.Ayah gembira.. dan soalan pertama yg keluar dari mulut aku cuma "Mak mana?.." Sebabnya? Baru hari tu aku sedar.. susahnya bersalin.. **walau selama hari ni dengar cerita.. sakit bersalin tu mcm antara hidup dan mati rasanya.. but mengalaminya sendiri.. buat aku betul2 rasa besar betul pengorbanan mak aku melahirkan aku dulu.. Sayang mak..** Pengalaman bersalinkan Sara.. untuk pertama kali dalam hidup aku.. buat aku lebih menghargai Mak aku.. Hari tu.. walau umur dah 24 tahun.. baru aku sedar.. besar sungguh pengorbanan seorang wanita yg bergelar ibu nih..

Ibu Mertuaku... jeng3x... hahaha.. dan MIL dengan susah payahnya datang jauh2 dari Marang nak nengok cucu sulung.. **tak sabar2 you alll... sbbnya... En.Ayah anak kesayangan MIL.. and tentu2nya cucu sulung jugak.. cucu kesayangan... kannnn..** Ayat dari MIL yg aku ingat sampai bila2.. sampai hari mati aku.. ayat yg ditujukan pada En.Ayah.. yg buat aku terdiam sejenak berfikir.. katanya.. "Mu sayang anok mu Si?.." and En.Ayah pun cuma mengangguk je.. and MIL pun sambung lagi... "Ni nok bagitau... Mcm mana mu sayang ke anok mu.. Mcm tu jugak la mok sayang ke mu... Mu tau dok?".. dan kata2 tu sehingga ke hari ini.. sungguh2 meninggalkan kesan dalam hati aku.. Sememangnya... Mcm mana kita sayang anak2 kita... Mcm tu jugaklah mak bapak kita sayang kita...

Sara anak yg sungguh bertanggung jawab.. and being the eldest.. dia banyak guna akal sebelum buat apa2 pun.. buat aku selalu rasa bangga dengan dia.. **okeh.. tolak tepi la segala perkara yg memang budak2 sedang membesar buat.. yg kadang kala buat kita rasa mcm nak tuttt je...** but seriously speaking.. you can really see her dedication towards a lot of things.. especially when it comes to responsibility... aku tau.. aku selalu bebel bila aku tak puas hati.. **hobi makcik sekarang nih... berangin tak tentu hala..** and walau terkadang berbunyi jugak jawapan dari mulut dia.. Sara tetap buat apa yg aku suruh.. Sara memang anak yg baik.. semoga kekal sifatnya yg bak hingga bila2 dalam baraqah.. InsyaAllah... Aminn...

Kebelakangan ni.. aku tau Sara susah hati... stress sgt2 sbb dia tak dapat nak sesuaikan diri dgn sekolah kat PG nih... and menambah luka hati Sara bila... tak dapat tawaran ke sekolah berasrama penuh... mahupun MRSM... dan aku sebagai seorang ibu.. rasa sedih sgt2 bila melihat anak dara aku yg sorg ni sedih.. but then.. kalau bukan rezeki nak buat mcm mana.. mungkin itu yg terbaik..

Ibu cuma nak kakak tau.. Ibu sayang kakak.. regardless... and if you have anything... anything at all that you wish to tell.. or even need an ear to just to listen.. I will always be here dear.. Just hang on there.. and be strong... sesungguhnya.. Allah sayang orang yg sabar..

5 ulasan:

♥MAMASYAZA♥ berkata...

setiap kali baca n3 akak, kengkadang buat saya sedihhh, kengkdgbuat sy gelak sowang2, tpi sy amat bersetuju ngan ayat tu

"Sememangnya... Mcm mana kita sayang anak2 kita... Mcm tu jugaklah mak bapak kita sayang kita... "

Tanpa Nama berkata...

hai akak...semoga sihat...
mmg pengorbanan ibu tu bsr..x terbalas...
bagi perempuan akan merasai apa yang mak kita rasa...
lelaki hargai lah mereka slagi mereka belum dijemputNYA...

akak gtau Sara...tak dapat MRSM pom xpa..
yang penting stdy betul2..
sekolah mana2 pun sama...diri kita yang bawa kita kemana..

-anon xda blog-

payarumput21 berkata...

Salam Sue:

Kann.. sama la kita.. akak pun kengkadang bila baca entry kawan2.. terasa juga kesannya dalam jiwa.. terasa juga bahawasanya dugaan yg Allah beri pada kita cuma sikit je berbanding dgn org lain.. terasa kekuatan datang sendiri..
Apa2 pun.. bersyukur dgn nikmat Allah.. diberi segala rasa dan perasaan yg sesungguhnya hanya mereka2 yg dipilih Allah saja dapat merasa nikmatnya..
:)

payarumput21 berkata...

Salam Anon xda Blog...

Makaseh singgah.. itulah hukum karma dari Allah... segalanya berpusing mcm roda..dan akhirnya balik pada diri kita sendiri..
Makaseh jugak pesanan utk Sara.. Setuju sgt2 dgn ayat "diri kita yg bawa kita kemana.." Alhamdulillah... sedihnya cuma sementara saja..

Cik LEa berkata...

dear kak is and sara,

takpe la kalo tak dapat masuk asrama pun... bukan itu yang menentukan kejayaan kita di masa depan.. so, all the best to kak is n sara.. :-)

jom baca quran

Me.. Today...

    follow me on Twitter